söndag 4 juli 2010

Gräset är grönare på andra sidan av elstängslet.

Gräset är alltid grönare på andra sidan är väl ett av dom mest klyschiga talesätt som finns, men man kan ju aldrig komma ifrån att människa som djur visar prov på att tro just detta.
Jag har svårt att tro att talesättet kom till när en konstnär försökte hitta färgbalansen i en tavla över en äng. Faktumet är att vi ständigt söker det andra har även om grästuvorna är meterhöga och grönare än en sjöjungfrus ögon hos oss.

Folk sitter och spyr galla över sina chefer och tror att konkurrenterna har bättre löner och snällare chefer, det kan ju vara för att man har lättare att påverkas av negativa intryck än om man får en klapp på axeln. För varje motgång så är det som en käpp i det mentala hamsterhjulet, när man sedan har fått hamterdjäveln att börja springa igen så accelererar han långsammare än han blir stoppad. Då föds detta tänkande enligt mig. Man kan applicera detta talesätt på många plan, men strävan och framförallt längtan efter nått bättre gräver sig djupare i medvetandet för varje gång hjulet stannar.

Nu låter jag kanske som en deprimerad filosof som suttit och druckit dålig sprit med Karin Bojje och Nils Ferlin i en svartvit lägenhet. Men så är icke fallet, jag har bara fått tillbaka min skrivlust igen och man kan ju inte bara posta veckans bild utan lite text till. Jag är faktiskt gladare än en kalv på sommarens första grönbete.

Men när jag och min fru matade några hästar med ett par nävar gräs så diskuterade vi varför dom inte bara vänder sig om. För bakom dom var det ännu finare gräs, likförbannat så följer dom efter oss på våran väg längs ängen. Varje gång dom går emot staketet så får dom en stöt men dom vill fotfarande ha en näve till.

Om det nu är så att dom gör det av lathet, alltså att dom tycker att det är bekvämare att slippa böja sig så är det ok.

Om dom gör det för att det förväntas av dom, dvs för att upprätthålla idyllen om hästar som visar sin tillgivelse genom att äta ur handen på förbipasserande.Så är det helt ok, då gör dom dessutom ett bra jobb. Gällande elstängslet så kan jag inte klaga på det, då jag vid flertal tillfällen gått in i automatiska dörrar för att dom inte har öppnat sig för mig. Det är tom mer idiotiskt.

Men om dom gör det för att dom tror att gräset är grönare på andra sidan så är dom faktiskt riktigt dumma.

Det var nog tillräckligt med text för att presentera veckans bild. Eller bilder, eftersom jag inte kunde välja en av dom så blev det ett gäng bilder.







Fridens liljor mr L

1 kommentar:

  1. Good thinking!! men det kan ju oxå vara så att de är lite sura på sina medarbetare inom stängslet och längtar ut till er ;-)

    //från syster "i lagen"

    SvaraRadera

Skriv nått intelligent här, är det inte intelligent så får du gärna skriva det ändå. Det får mig att verka smartare...