måndag 10 maj 2010

påhälsning av 30-talet

Året är 1939, Adolf Hitler hade efter att ha stökat runt i Polen och Tjeckoslovakien lyckats dra igång andra världskriget. Kriget skall ha börjat med invasionen av Polen och Tjeckoslovakien, om det låg andra anledningar bakom som tex en vild krogrunda kan man bara gissa. Herr Adolf satt nog och trimmade mustaschen och smörjde in den med minkfett funderandes på om han gick för långt den där dagen i september. För att vara mer exakt så var det den första september. Eftersom herr Adolf saknade Facebookprofil så kunde han helt sonika inte uppdatera någon statusrad. Men om ni tror att detta hindrade nyheten att spridas så tror ni fel. Nyheten om andra världskriget spreds som en klamydiaepedemi på ett somarläger för promiskuösa tonåringar. Det tog inte lång tid innan ordet nådde dom två snickarna i Kungälv, Dom var just i full flärd med att sätta upp en vägg i huset som dom byggde.

"tysken kommer" ropade Sture.
"vafan skall han göra här" svarade Bertil som denna dagen hade fått i sig ett par Pripps för mycket.

Han kommer för att ta våra förnödenheter för nu är kriget igång, fortsatte sture uppspelt. All vår spik, Masonit och spånskivor kommer tysken bygga utedass av. Sture var nu så uppspelt så att pennan som han hade bakom örat föll ner och landade i sågspånet som skulle utgöra isoleringen i huset.
Nu vaknade Bertil till, Reaktionen låg dock långt inne. Han var inte känd för att tänka snabbt, vissa påstod att det var för att han blev tappad i ett betonggolv som liten. Han öppnade en ny pripps och kastade kapsylen i sågspånet.

"Tysken kan bryta dom här trådspiken ur mina döda fingrar" Han tog upp en näve spik och kramade dom i handen. Sture sken upp, han hade alltid känt sig trygg i närheten av Bertil.

-Vad ska vi göra då? sa Sture
-Vi ska använda allt material som vi har till det här huset, Det skall inte bli en spik kvar.

Sture funderade över logiken i det han just hörde, men han spikar ju hellre lite mer än att låta tysken använda det till utedass.

- Vi kan prata med Kenta och Frasse så kan dom hjälpa oss att spika upp all spik!
Vrålade Sture.

Bertil försökte tänka igen. Frasse tappade synen när han drack träsprit för ett tag sen, men trådspiken har ju så stora huvuden så att dom borde han träffa ändå.

Så kom det sig att dessa fyra herrar spikade dagarna och kvällarna i sträck.
Nån tysk kom emellertid aldrig. Men huset stod klart och stabilt blev det.

Vad vill jag ha sagt med det här då?

Jo när jag idag rev denna väggen så höll jag på att svimma när jag drog av tapeten och upptäcker:

3 Lager Masonit
6 Lager tapet
1 till 2 Lager Tretex (typ av spånskiva)
ca 2 Miljarder trådspik.

Jag förstod då att det måste ha varit minst en snickare som var blind, en förståndshandikappad, en Alkoholiserad snickare och en arg snickare för att få ihop en sån djävla vägg. Jag vet med säkerhet att det ransonerades med saker i krigstider men dessa snickare hade ingen ransonering med spik i alla fall.

Hur mycket av det är sant då?

Ölkapsyler hittade vi ett bra gäng när vi bröt upp golvet i köket för ett tag sen.
Snickarpennan låg också i sågspånet.
Bildbevis på "snickarglädjen" har ni här.


Att Adolf skulle ha en facebookprofil har jag svårt att tro.

Just delen med att han smorde in Mustaschen med minkfett kan vara en produkt av min perversa fantasi.

Resten är bara min version av det hela.

-

4 kommentarer:

  1. Jag köper din version, rakt av. :) Jag riktigt känner din frustration över situationen. :)

    SvaraRadera
  2. haha! känner igen det där.. slog ut en vägg min gamla lägenhet.. huset var ungefär lika gammalt...2 lager masonit och 2 tum 4 rakt igenom.. trodde inte det va sant.. var nog tänkt att det huset skulle stå kvar i 400 år när dom byggde det...

    SvaraRadera
  3. Din farfar kallade sådana för Alebönder dom var kända för att använda dubbelt så mycket spik som behövdes.Jag har hört de mest fantastiska svordomar nä jag fick följa med honom på en del byggjobb

    SvaraRadera

Skriv nått intelligent här, är det inte intelligent så får du gärna skriva det ändå. Det får mig att verka smartare...