onsdag 26 maj 2010

Socialt godkänd sodomi ock konsten att undvika svett.

Tänkte testa om en maffig rubrik kan få min besöksräknare att snurra. Tror ni att det funkar? Men för er lustsurfare som råkade googla er hit så måste jag göra er besvikna, detta inlägg handlar om något helt annat.

I helgen gick nämligen Göteborgsvarvet av stapeln och av någon anledning så var jag där. Inte för att springa utan för att det efter loppet bjöds det på grillfest, så ett par pilsner kastades ner i kameraväskan och vi styrde kosan mot Göteborg.
Det är väl allmänt känt att detta lopp är en folkfest i Göteborg, men man måste nästan vara där för att förstå.

Försöka förstå i alla fall, Förstå varför 71 597 löparna lämnar sina hem 500kr fattigare för att avverka 21km i stekande solsken. Ni kan säkert räkna ut med arslet och en krita att jag inte tycker att löpning är en intelligent träningsform. Jag tycker däremot inte att löparna är ointelligenta bara lite konstiga. När man ser dom komma som en buffelhjord löpandes ner för gator och torg så slås jag över att minst var 20:e löpare ser ut som att dom skall trilla ner och dö vilket steg som helst, då står vi ändå bara ett fåtal km från start. Det ser ut lite som om livet rinner ur dom i samma hastighet som svetten pressar sig ur deras hud.





Tillbaka till rubriken då.
Om jag skulle ställa mig på Götaplatsen och smiska min svettdränkta kropp med en ridpiska så skulle följande saker inte hända till skillnad från att om jag sprang
Göteborgsvarvet.

1: Spårvagnarna skulle inte läggas om för att inte störa min aktivitet.

2: Små söta grilltält som serverar mat och dryck skulle inte ställas ut.

3: Svt skulle inte direktsända min aktivitet ´(möjligtvis tv4nyheterna och Efterlyst)

4: Våran ordningsmakt och publik skulle inte tycka att är ok om jag samtidigt uträttade mina behov i dom uttvättade svettiga shortsen.

5: Det hade troligtvis inte klassats som ett folkjippo (Kanske av några försupna (raggare)

6: Min familj hade INTE och jag upprepar INTE stått och hejat på.



Listan kan göras lång. Det jag vill ha sagt är bara att i mina ögon är det en lika ointelligent aktivitet, dessutom en skrämmande liknande aktivitet på många sätt.
Eftersom jag inte lägger ut bilder på mig själv här på bloggen så får ni ta mig på mitt ord när jag säger att jag inte är otränad. Jag är heller inte rädd för att bli svettig även om rubriken säger annat. Men det är hela apparaten runt det här loppet är jag oförstående till. Det är ju lika spännande som att se gråsparvar para sig.



Där ljög jag lite igen, det var lite spännande att gråsparvarna idka samlag. Inte särskilt romantiskt och total avsaknad av förspel.

Dagens höjdpunkt förutom ölen va ändå att se havet av väskor som löparna la på grusplanerna vid starten. Det här är lite av ett av fälten.



Dom senare startgrupperna fick nöja sig med enklare förvaring.



Det däremot rätt hårt att springa i rökdykarmundering, hårt men inte så smart.



Även dom som kollapsar vid spurten fick komma i mål.



En löpare får en lyckokram av människans bästa vän.



Tänkte faktiskt skriva en meningsfullt inlägg om denna absurda aktivitet, Dock så gör skrivkrampen sig påmind. Sen att jag har en ond finne i pannan gör inte saken lättare.

Fridens liljor.

6 kommentarer:

  1. En finne i pannan kan verkligen ställa till det. :D

    Men ja, jag håller med om din analys av såna här masspsykos folkjippo, eller vad man ska kalla det. Vasaloppet, Göteborgsvarvet... vad är grejen liksom? :P

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är hur mysigt som helst att delta i dessa folkjippon (som åskådare märk väl), och får man dessutom göra det i trevligt sällskap så är ju dagen gjord!

    SvaraRadera
  3. Hälsningar från Tove -kanske jag bör lägga till...

    SvaraRadera
  4. bästa bästa blogginlägg! så bra! tack. / Ankan

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt lillebror.... varför jaga livet ur sig när man kan sitta vid nåt av dom gulliga grilltälten och avnjuta ett delikat(nåja) grillspett och en kall öl istället.

    SvaraRadera
  6. Det var långt, lite snurrigt och jävligt roligt skrivet!

    SvaraRadera

Skriv nått intelligent här, är det inte intelligent så får du gärna skriva det ändå. Det får mig att verka smartare...